Ett tungt men nödvändigt inlägg...

 

Hej där! 

Med tanke på titeln så har ni nog listat ut att det här kommer att bli ett annorlunda och personligt inlägg. 
Jag tänkte nämligen gå in på varför jag valde att flytta till landet.
Det var dels för att jag och min sambo Andreas inte fick tag på en bostad trots att jag bott i Stockholm hela mitt liv. Men även pga min hälsa.

Jag har alltid varit obrydd om vad folk tycker om mig och vågade vara mig själv när jag var ute och umgicks med människor. Jag hade inga problem med att sköta saker ensam och ta hand om mig själv. De senaste 3 åren har det gått utför.

Jag vet inte hur jag kunde förändras så drastiskt men under de senaste åren har jag haft fruktansvärda ångestattacker som har påverkat mig både hemma och i arbetslivet.
Helt plötsligt fick jag svårt att utföra de lättaste uppgifterna och tog konstruktiv kritik väldigt personligt.

Jag jobbade på förskola och kunde ha hand om en barngrupp när en kollega bad mig om att skriva veckobrev, över sån sak kunde jag få panik.
Ena sekunden kunde jag skratta och sjunga med barnen, andra sekunden kunde jag börja gråta samtidigt som jag hade svårt att andas och fick smärtsamma magkramper. Varje dag hände detta, ibland flera gånger om dagen. Tillslut blev frånvaron från jobbet så hög att jag måste sjukskrivas. Samma sak hände när jag skulle ut bland folk. Jag kunde få dessa attacker om jag skulle åka och fika med en kompis.
Eller om jag skulle gå och köpa mjölk på Ica.
Trots att jag var hos olika läkare på olika vårdcentraler och tog en massa prover sa alla alltid att ”allt såg bra ut”.

När jag och Andreas inte fick tag på en bostad var vi tvungna att flytta till Järvsö då det är Andreas hemstad och han har kontakter här. Vi fick tag på en egen lägenhet utan problem. I början planerade vi att bo här över sommaren tills vi hittade någonting i Stockholm.
Men efter att ha bott här i snart tre månader känner vi att vi inte vill tillbaka. Vi har märkt att vi mår mycket bättre här. Jag har knappt haft några panikattacker eller magkramper sen vi flyttade hit. Det var helt enkelt stress som påverkade mig ( vilket det fortfarande gör men inte lika mycket i den här miljön). Vi båda känner oss lugnare än vad vi nånsin gjort. 
Självklart har jag fortfarande dåliga dagar och social fobi men jag kämpar på dag för dag så gott jag kan!
Kanske kan jag skriva ett inlägg om olika tips och råd hur man kan hantera ångest för att underlätta vardagen, om intresset finns. 

Hursomhelst var det just därför jag startade den här bloggen.
För att jag vill vill skriva av mig och göra någonting som jag tycker om, och jag har alltid älskat att skriva! 
Jag har också fått tillbaka motivationen till att sjunga och skriva sånger igen.
Förhoppningsvis kommer jag så småningom ta tag i att börja sy kläder. 

Med andra ord:  miljöombyte kan vara avgörande för hälsan!

Ta hand om er, tack för att ni "lyssnar" :) 

 
 Utsikt över byn!



 

Personligt | |
#1 - - Anonym:

Hejsan! Jag hittade din blogg av en slump. Jag är också från Stockholm och flyttat till Hälsingland. Till delar av samma skäl som dig. Det var intressant att läsa det du skrev. Såklart finns även en del nackdelar som jag först märkte efter en tid här(mestadels i-landsproblem). Jag glömmer nog också lite bort den negativa sidan med Stockholm när jag bor här.

Upp